Wat is SEO? De Gids om Beter Gevonden te Worden

Total
0
Shares
SEO 101

Als je een website hebt of er eentje gaat beginnen is SEO misschien al een term die je voorbij hebt zien komen. In de wereld van Online Marketing staat het centraal, en zorgt het voor organisch succes in de zoekmachines. Maar wat is het nou precies, en hoe wordt je website beter gevonden?

 

Wat is SEO?

 

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Het houdt in dat je website beter wordt gevonden in zoekmachines zoals Google, doordat het jouw website beschouwd als een autoriteit op jouw onderwerp of zoekterm. Het uiteindelijke doel van SEO is om hoger in de zoekresultaten te komen, en dus organisch meer bezoekers op je website te krijgen.

 

 

Het verschil tussen SEO en SEA

 

Deze ‘organische’ manier van hoger komen in de zoekresultaten houdt dus in dat je niet betaald om bezoekers je website te tonen of op je website te krijgen. Wanneer er betaald wordt om hoger te komen in de zoekresultaten door middel van advertenties, heb je het over SEA.

 

 

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel Zoekmachine Adverteren. Dit zijn de advertenties die je vaak ziet bij Google in de zoekresultaten waarbij de label “Advertentie” wordt vermeld. Deze wordt dus tegen betaling bovenaan gezet, op de zoektermen die de adverteerder handmatig kan instellen.

 

De voordelen van SEO

 

Het grote voordeel van SEO spreekt daarom ook voor zich, je hoeft er niet voor te betalen. Natuurlijk kan het zo zijn dat je iemand betaald om je SEO te verbeteren of voor het schrijven van teksten. Maar de positie die je Google behaald zal niet onderhouden hoeven te worden met betalingen.

 

Wanneer je dus niet meer betaald voor je SEA, word je website niet meer bovenaan geplaatst door Google. Terwijl SEO er juist voor zorgt dat je steeds hoger komt in de zoekresultaten. Dit maakt SEO uiteindelijk dus ook zo een geweldige investering, omdat het zijn vruchten zal blijven afwerpen.

 

Hoe wordt je beter gevonden?

 

Om hoger in Google te positioneren, zijn er een paar technieken die de ‘core’ van SEO zijn. Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om waar zoekmachines zoals Google naar kijken. Zij zijn bovendien wie bepalen welke website hoger komen, en welke juist niet.

 

Gelukkig zit er niet iemand bij Google de hele dag websites met de hand te selecteren. Deze keuzes wordt gemaakt door zogenaamde ‘crawlers’. Deze robots bekijken de code van jouw website, en maken hieruit op hoe hoog jouw website gaat scoren. Ook kijkt Google naar een paar andere factoren buiten de code van je website, maar is het blij maken van deze ‘crawlers’ al het halve werk.

 

Daarom zetten we alle belangrijke punten van SEO op een rijtje. Deze zijn niet in een bepaalde volgorde, want uiteindelijk zijn ze allemaal fundamenteel in het optimaliseren van jouw SEO. Sommige hiervan zullen even kunnen duren. Gelukkig kan je de meeste vandaag al optimaliseren om binnenkort een hogere positie te scoren in Google.

 

Metadata

 

Om aan te geven waar je website over gaat, gebruiken we Metadata. In Google wordt je website hiermee weergegeven in de SERP (zoekresultaten). Dit is de link, titel, datum van publicatie en de beschrijving van je website pagina. Deze kan je allemaal aangeven met de metadata, en kan je invoeren in de broncode van je website pagina. Hoe je dit doet kan je lezen in ons artikel over SERP.

 

 

Dit is niet alleen voor de zoekmachine om te weten waar je website pagina over gaat, maar ook waar potentiële bezoekers op zullen klikken. Het is het visitekaartje van je website, en biedt jouw de kans om eruit te springen tussen andere websites.

 

Inhoud

 

Voor SEO is de inhoud van je website erg belangrijk. Hiermee hebben we het bijvoorbeeld over de teksten op je website. Zo is het aantal woorden in een artikel erg belangrijk, maar ook de kwaliteit en leesbaarheid. Een paar woordjes en zinnetjes aan elkaar plakken werkt niet, want Google kan tegenwoordig heel goed lezen en begrijpen wat je schrijft.

 

Schrijf daarom teksten die ook echt ergens over gaan, en waar de lezer iets aan heeft. Het vermelden van je trefwoord(en) waar je op gevonden wilt worden mag zeker wel, maar probeer niet te ‘spammen’. Als de tekst relevant genoeg is aan het onderwerp en een goed aantal woorden bevat zal dit al een goede ‘boost’ kunnen geven aan je SEO.

 

 

Heading Tags

 

De structuur van de code in jouw website is belangrijk voor de crawlers van Google. Een normale bezoeker kan prima zien wat bijvoorbeeld het onderwerp is van je website of artikel, maar een crawler heeft hier toch een beetje hulp bij nodig.

 

 

De basis hiervoor is de Heading Tags, waarmee je aan kunt geven hoe belangrijk een kopje boven een stukje tekst is. Zo geef je met de H1 Tag aan dat een kopje de titel is, oftewel het onderwerp, en geeft H2 dus de onderverdeling hiervan aan. Zo kan je doorgaan tot H6, met elk aangevende dat ze iets minder belangrijk zijn dan de volgende.

 

Voor dit artikel is “SEO: De complete gids om beter gevonden te worden” dus een H1, “Hoe wordt je beter gevonden?” een H2, en “Heading Tags” een H3. Zo vertel je dus duidelijk aan de crawlers waar ze hun aandacht aan moeten besteden, en waar je op gevonden wilt worden.

 

Domein Autoriteit (DA)

 

Hiervoor benoemde we al dat Google jouw website als een autoriteit moet zien op jouw gekozen onderwerp of zoekterm. Domain Authority (DA) is daar het centerpunt van. Met Domein Autoriteit wordt de kans van positionering in zoekmachines berekent van jouw website. Technisch gezien is dit niet ontwikkeld door Google, maar door Moz, een bedrijf gespecialiseerd in ranken in zoekmachines. Toch geeft het een zeer duidelijke reflectie van hoe belangrijk jouw website is.

 

Er zijn honderden factoren die gaan in het bepalen van jouw website’s Domein Autoriteit. Een van de belangrijkste is backlinks, oftewel hoeveel websites naar jouw website linken. Ook heeft de leeftijd van je website, dus hoelang je website bestaat en online is, invloed op je DA.

 

Pagina Autoriteit (PA)

 

Terwijl DA aantoont hoe goed jouw gehele website het zal doen in Google, berekent Page Authority (PA) de kans van positionering voor een specifieke pagina. Dit wordt net zoals Domein Autoriteit beïnvloed door vele factoren, en is het aantal backlinks naar de pagina zelf een zeer invloedrijke reden om hoger te positioneren in zoekmachines.

 

 

Links naar jouw website worden backlinks genoemd, en zijn simpelweg andere websites met een link naar jouw website op een pagina. Zoals we al vertelde bij DA en PA is dit een belangrijke factor, en kan het een enorme impact hebben op jouw website.

 

Maar het gaat er vooral om dat je links krijgt van websites die relevant zijn aan jouw website, of websites die goed worden aangeschreven. Een link van bijvoorbeeld je gemeente zal heel erg helpen, omdat Google hun ziet als een autoriteit. Terwijl een link van bijvoorbeeld een landelijke bedrijven index niet erg zal helpen. Dit komt doordat ze naar allerlei soorten bedrijven en onderwerpen linken, die dus niet allemaal relevant zijn aan jouw website.

 

Laadtijd

 

Wie wilt er nou een langzame website? Niemand natuurlijk, en Google ook niet. Daarom is het belangrijk om een snelle website te hebben. Dit helpt niet alleen bij het hoger komen in de zoekresultaten, maar zal ook je bezoekers erg blij maken. Hiervoor zijn meerdere methodes, waarvan sommige erg geavanceerd kunnen zijn. Maar dé meest voorkomende reden dat een website langzaam is, zijn grote bestanden zoals afbeeldingen.

 

Probeer deze te vermijden, of gebruik alleen afbeeldingen met een kleine bestandsgrootte. Dit kan je zelf ook handmatig doen. In veel programma’s zoals Photoshop kan je kiezen voor een lagere kwaliteit afbeelding. Dit maakt je afbeelding natuurlijk minder scherp en mooi, maar zal in vele gevallen een kleinere opoffering zijn voor een betere laadtijd.

 

Ook zijn er technische oplossingen voor, zoals WebP bestanden of zelfs de afbeeldingen vanaf een andere hosting laden. Waar het uiteindelijk om gaat is tot welke mate jij als ontwikkelaar van een website kan of wil optimaliseren.

 

 

Maar hoe weet je of je website ook echt snel is? Daarvoor heeft Google gelukkig hun eigen gratis tool, PageSpeed Insights. Hier kan je de link van jouw website invoeren, en Google geeft het een cijfer van 1 op 100. Hoe hoger, hoe beter! En daarna vertelt het jou precies waardoor je website langzaam is, dus weet je ook meteen waaraan je kan werken.

 

Hoge Traffic

 

 

Dit is een beetje een paradox, want hoe beter je het doet in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers. En hoe meer bezoekers, hoe hoger je komt in de zoekresultaten. Enzovoort, enzovoort. Toch zijn er manieren om meer bezoekers op je website te krijgen, zoals Sociale Media. Ook simpelweg mensen vertellen over je website, en vragen om het ook hun vrienden te vertellen kan je al helpen.

 

Trefwoord Onderzoek

 

Voordat je begint met schrijven, is het belangrijk om zeker te weten dat mensen ook op zoek zijn naar de informatie. Hiervoor gebruiken we Keyword Research, oftewel Trefwoord Onderzoek. Dit houdt in dat je kijkt naar zowel de zoekresultaten op jouw gekozen onderwerp of trefwoord(en), en het volume van bezoekers.

 

Hoe meer mensen er naar zoeken, hoe groter de kans dat iemand je website zal bezoeken. Maar dit kan natuurlijk ook tegen je werken, doordat veel andere websites zich ook op deze hoog bezochte trefwoorden zal richten.

 

Daarom is het vaak een goed idee om te gaan voor de specifieke zoekterm(en) waar nog niet veel aandacht aan wordt besteedt, maar wel veel op wordt gezocht. Dit vraagt veel tijd en moeite om uit te zoeken, maar zal uiteindelijk erg helpen met de SEO van je website.

 

Tip: Het kan een erg goed idee zijn om een blog te schrijven over iets waar je nog niet veel vanaf weet. Waarom? Omdat je zelf ook veel zal moeten opzoeken. Zo leer je niet alleen heel veel, maar heb je ook een zoekgeschiedenis vol met vragen en trefwoorden die je vervolgens kan omzetten in artikelen voor je blog!

 

 

Wat je NIET moet doen voor SEO

 

Nu we hebben besproken hoe je beter wordt gevonden door middel van Zoekmachine Optimalisatie, is het ook erg belangrijk om aandacht te besteden aan wat je absoluut niet moet doen. De grens kan soms een beetje vaag zijn, maar de meeste belangrijke spreken voor zich.

 

Black Hat vs White Hat

 

Er zijn veel sluwe technieken voor SEO die Black Hat worden genoemd. Het houdt in dat je dingen doet op je website om Google te slim af te zijn. SEO technieken die wel volgens het boekje zijn worden White Hat genoemd.

 

Dit moet je uiteraard niet verwarren met simpelweg ‘Outside of the Box’ denken! Creatieve manieren om hoger in Google te komen worden zeker aangeraden. Daarom hebben we het hier alleen over SEO technieken waarvan je zelf ook wel weet dat het fout is om te doen.

 

 

In dit artikel bespraken we al hoe belangrijk backlinks zijn naar je website, en zeker als deze relevant of een autoriteit zijn. Toch zijn er nog steeds mogelijkheden tot het kopen van links naar jouw website. Echter is dit gelijk aan het kopen van een lagere positie in Google.

 

Op het eerste gezicht kan het misschien een goed idee lijken, maar uiteindelijk word je hiervoor gestraft met je SEO. Dit komt doordat de bedrijven die dit aanbieden meerdere websites hebben waar ze jouw link zullen ‘spammen’, en Google zal jouw website dus ook gaan zien als spam.

 

Let er daarom ook goed op wanneer je zoekt naar een Online Marketing Bureau om je SEO te doen dat ze Linkbuilding (het verkrijgen van links naar je website) juist aanpakken, en niet de korte weg nemen. Het kost namelijk veel tijd en moeite, en daarom zullen velen simpelweg deze kopen, en uiteindelijk jouw website verpesten.

 

 

Er zijn veel trucjes die je online voorbij ziet komen, die vertellen dat er makkelijkere manier zijn om aan een hogere positie te komen. Zo bieden veel websites tegen betaling clicks en bezoekers op jouw website. Doe dit absoluut niet!

 

Google kan gewoon zien waar je bezoekers vandaan komen, en ook hoelang ze op je website blijven. Elk trucje wat je kan bedenken, hebben ze al jarenlang door bij Google, en zal worden gestraft met een lagere positie, of zelfs dat je website niet meer getoond wordt.

 

AI-Generated Content

 

Soms kan teksten schrijven best vermoeiend zijn, en “Writer’s Block” is een welbekende term in de wereld van online content. Daarom kan AI-Generated Content lijken op een interessante optie, maar doe het absoluut niet.

 

Het houdt in dat een computer teksten voor je schrijft, vaak door simpelweg een paar woorden in te voeren. Vanaf daar neemt de computer over, en schrijft het een geautomatiseerde tekst. En tegenwoordig zijn het zelfs samenhangende teksten die best goed leesbaar zijn.

 

Echter zal dit uiteindelijk tegen je gaan werken. Google is hier uiteraard ook al bekend mee, en AI gegenereerde content en teksten worden ook zo herkend. Ze hebben zelfs bekend gemaakt dat ze zulke content als ‘spam’ zien.

 

Dit is ook een perfect voorbeeld van de houding die je naar SEO moet hebben. Het kost hard werk en veel tijd, en een kortere weg nemen wordt bijna altijd gestraft.

 

Conclusie

 

SEO kost veel werk, tijd en moeite, en je zult in het begin niet een groot effect zien. Maar als je eraan blijft werken, en zoekmachines de tijd geeft om je website hoger te positioneren, zal het uiteindelijk vanzelf gaan groeien.

 

Ik zie SEO als een soort sneeuwbal die je door de sneeuw rol, en aan het einde van de straat gaat het bergafwaarts. In het begin kost het veel moeite om hem groter te rollen in de sneeuw. Maar zodra je bij die rand bent gekomen, kan je los laten en blijft hij vanzelf groter worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer op onze nieuwsbrief!

En krijg maandelijks het laatste nieuws uit de wereld van SERP Helper!

Relevante artikelen