Als je bezig bent met je website bouwen, komen er uiteraard een paar vragen naar boven. En eentje die ik heel vaak voorbij zie komen is hoeveel pagina’s een website moet hebben. Dit blijft een lastige kwestie, en kan zelfs bepalend zijn voor je online succes.
Om erachter te komen hoeveel pagina’s jouw website nodig heeft, moeten we eerst weten wat voor website je wilt maken. Daarom zet in dit artikel de 3 soorten websites die kan je maken die bepalen hoeveel pagina’s je nodig zult hebben, en wat de gevolgen zijn voor je SEO.
One Page website
Een One Page website heeft, zoals de naam al zegt, 1 pagina met vaak maar 1 doel; jou doorsturen. Dit wordt in de meeste gevallen gebruikt voor apps, die je via een simpele knop doorsturen naar de App Store. Hier kom je als bezoeker door bijvoorbeeld een QR code, of een advertentie. Ook zullen deze altijd gebouwd zijn voor de telefoon, en zul je zien niet vaak tegenkomen op je desktop.
Doordat het zo een simpele pagina is, die eigenlijk alleen maar bedoeld is ter promotie van een product of dienst, zal deze ook niet echt hoog kunnen scoren in Google. Naamsbekendheid speelt daarom ook een grote rol voor deze pagina’s, omdat ze in zoekmachines worden gevonden op de naam van de app of dienst.
Single Page website
Nu zal je misschien denken dat dit hetzelfde is al een One Page website. Toch zitten er een paar verschillen tussen. Een Single Page website houdt in dat de volledige website bestaat uit 1 lange pagina. Dus het product of dienst, over ons, contact, allemaal te vinden door middel van simpelweg te scrollen. Deze soort website wordt gebouwd voor zowel mobiel als desktop, en biedt de mogelijkheid om je volledig te uiten in een enkele pagina.
Maar wat doet dit nou met je SEO? Dat ligt er erg aan wat je wilt bereiken. Single Page website zijn perfect voor portfolio’s of stichtingen, maar zullen te kort schieten wanneer je ook echt gevonden wilt worden. Want, je kan nu eigenlijk maar optimaliseren voor een paar zoekwoorden. Dus kwa website een erg leuk idee, maar zal zeker nog te kort schieten als je echt gevonden wilt worden op zoektermen naast je (bedrijfs)naam.
Multi-Page website
De Multi-Page website is de meest bekende en voorkomende soort website. Iedereen heeft er ondertussen al honderden bezocht, en dat is natuurlijk niet zomaar. Vaak kan je gewoon simpelweg niet je hele verhaal kwijt op 1 pagina, of brengt de verdeling van informatie een rustigere ervaring voor je bezoekers.
Natuurlijk kan jouw website variëren van de norm, maar in de meeste gevallen bevat een Multi-Page website minimaal deze 6 pagina’s:
- Home
- Producten/Diensten
- Over ons
- Algemene Voorwaarden
- Privacybeleid
- Contact
Deze pagina’s vormen de basis van elke Multi-Page website, en zijn eigenlijk onmisbaar. Maar hoeveel pagina’s moet je nou in totaal hebben? Dat ligt eraan. Wat bied jij aan? Wat wil je overbrengen op de bezoeker? Beantwoord die vragen, en probeer vervolgens dit te verwerken in zo min mogelijk pagina’s. En vergeet natuurlijk ook niet de Landing pages, die speciaal worden ontworpen voor jouw zoektermen.
Conclusie
Hoe meer pagina’s, hoe beter is de verkeerde aanpak, maar te weinig kan ervoor zorgen dat je niet gevonden wordt. Probeer daarom elke pagina zo uniek mogelijk te maken, met relevante informatie. Het creëren van een website is vaak een zeer natuurlijk proces waarbij je vanzelf erachter komt hoeveel pagina’s je nodig gaat hebben.
Toch wil je ik je niet achterlaten zonder ook een concreet nummer te geven. En ook al is dit lastig, toch kan ik je een voorbeeld geven. Met mijn Online Marketing bedrijf RabbitBlast rank ik goed op mijn gekozen zoekwoorden. Alle diensten, informatie pagina’s, contact en landing pages bij elkaar opgeteld komen we uit op ongeveer 40 pagina’s.