Sinds 2020 zijn er geen 1 april grappen van Google meer geweest door de corona crisis. In plaats van moeite te stoppen in deze stunts kiezen ze er voor om deze tijd te investeren in oplossingen. En dat is uiteraard een heel goed initiatief, maar afgelopen 1 april heb ik het stiekem een beetje gemist. Gelukkig zijn er veel grappen van vorige jaren waar we nog steeds om kunnen lachen, en in dit artikel zet ik de leukste op een rijtje.
De 1 april grappen van Google zijn verspreid over hun vele platformen en diensten. Van de welbekende homepagina tot Google Drive, bijna elke afdeling doet mee om gebruikers elk jaar te verrassen. Ook externe partners en bedrijven voegen zich hier graag bij, en gezamenlijk maken ze van 1 april gebruik om iedereen eventjes te laten lachen (of op z’n minst een kleine gniffel).
Leuk feitje! Gmail werd bekend gemaakt op 31 maart 2004, waardoor iedereen dacht dat het een 1 april grap was. Eigenlijk ook best logisch, aangezien gratis e-mail met 1 gigabyte opslag ondenkbaar was in die tijd.
2018: Recrawl Now
Search Console is een tool van Google om je website te indexeren en online prestaties in de zoekresultaten te bekijken. Echter kan het vaak een tijdje duren voordat Google je volledige website heeft geïndexeerd, wat ook crawlen wordt genoemd.
Voor 1 april had Google een grote knop geplaatst met Recrawl Now, iets wat veel website-eigenaars goed kunnen gebruiken. Echter was dit een link naar de welbekende “Never Gonna Give You Up” van Rick Astley, ook wel een Rickroll genoemd, die al jaren bekend staat als een internetgrap.
Waarom Google ervoor koos om in 2018 deze grap uit te halen zullen we waarschijnlijk nooit weten. Het nummer komt steeds terug in vlagen van populariteit, maar staat als sinds 2007 bekend als de link die je naar je vrienden stuurt om eventjes lekker irritant te zijn.
2017: Google Gnome
Als parodie op hun eigen product, de Google Home, kwam Google in 2017 uit met de Google Gnome. Deze werd geadverteerd als de buitenshuis versie van de Google Home, en beloofde functies zoals het voeren van de vogeltjes, en het bijhouden van je heggen met lasers.
Een Google Home is een zeer fijn apparaat, en het in je tuin kunnen gebruiken lijkt op het eerste gezicht niet een slecht idee. Naast de potentiële regen is het kunnen Googelen met je stem erg handig, zeker als je met een lekker drankje buiten zit en geen zin hebt om naar binnen te gaan.
2016: Google Cardboard Plastic
Al een aantal jaren is Virtual Reality (VR) erg ‘hot’, en beloofd het de kloof tussen schermen en ogen te dichten door het simpelweg dichter bij elkaar te brengen. Voor iedereen die niet meteen een fortuin willen besteden aan de geavanceerde apparatuur die beschikbaar is tegenwoordig, biedt Google Cardboard al een tijdje een uitkomst. Een simpel knutselpakket waarmee je, door middel van je telefoon erin te stoppen, Virtual Reality kan beleven om een kleinere schaal.
Maar wat is nog beter dan Virtual Reality? Precies, de normale realiteit. Geen grafische kaart nodig, die heb je natuurlijk al sinds je geboorte bij je. En met Google Cardboard Plastic was dit de hele grap. Een doorzichtige VR bril die je de realiteit liet zien door een stukje plastic.
Ook kwam het in meerdere kleuren, mocht je de wereld door een roze bril willen zien bijvoorbeeld. En met zelfs een ingebouwde camera functie (oftewel gewoon een camera vasthouden) en Portrait mode (je hoofd 90 graden draaien) was het een erg geslaagde 1 april grap van Google.
2012: Did you mean: Beyoncé?
Kanye West nam in 2009 onaangekondigd het podium tijdens het dankwoord van Taylor Swift bij de MTV VMA’s, om te melden dat Beyoncé de beste muziekvideo aller tijden had. Dit terwijl Taylor Swift de award voor die categorie kreeg, wat vervolgens één van de meest bekende momenten uit TV geschiedenis werd.
Google nam dit concept een paar jaar later verder in hun zoekresultaten. Wanneer je iets op zocht kreeg je in de Google Play Music Store een robot-versie van Kanye West te zien met de vraag: “Did you mean: Beyoncé?”. Want zoals iedereen weet ben je niet echt op zoek naar dat ene nummer, maar naar het laatste album van Beyoncé.
2011: Blogger gekocht door Google
Sommige 1 april grappen hoeven niet veel moeite te kosten om grappig te zijn. En Blogger, een platform om zelf een blog te maken, blijkt zeker de koning hiervan te zijn. In 2011 meldde ze namelijk vol blijdschap dat ze door Google waren gekocht.
Dus, waar is de grap? Nou, Blogger was al van Google. Sinds 2003 al om precies te zijn. Veel Bloggers waren alleen niet erg bekend met deze informatie, en werden hiermee dus dubbel in de maling genomen.
2010: Wingdings in AdSense
Keuze is erg fijn om te hebben, en veel adverteerders zouden veel baat hebben bij het kunnen aanpassen van hun stijl en lettertype in Google. Zo kunnen ze zichzelf onderscheiden uit de berg tekst in de zoekresultaten, en zou dus meer klanten kunnen opleveren.
In 2010 had Google AdSense hier een gepaste reactie op. Voor 1 april introduceerde ze Wingdings in AdSense, het welbekende lettertype was nu beschikbaar voor je advertenties. Voor wie het niet weet, Wingdings zijn pictogrammen die onleesbaar zijn, en zouden dus resulteren in onbegrijpbare advertenties.
Conclusie
In de wereld van internetbedrijven is serieusheid een belangrijke eigenschap om succesvol te zijn. Dus wanneer een groot bedrijf zoals Google er toch voor kiest om eventjes een grapje uit te halen, is het erg verfrissend. Ik hoop dat we vanaf volgend jaar weer elk jaar leuke 1 april grappen mogen verwachten van Google. En wie weet, misschien worden jullie binnenkort ook door ons in de maling genomen!